GESCHIEDENIS G&B BERKELLAND / HAAKSBERGEN E.O.

In 1936 is de KNMTP Neede opgericht als afdeling in Oost Nederland.
De toenmalige directeur van de tuinbouwschool “Drietelaar” (een frater), stond aan de wieg van de oprichting. Waarschijnlijk was de heer Rozenboom de eerste officiële voorzitter van de vereniging.
De KMTP was toen nog betrokken bij het toezicht op het onderwijs op de tuinbouwschool en reikte de diploma’s uit op de school. De Tweede Wereldoorlog heeft de boel op een laag pitje gezet. In de oude verslagen is wel te lezen dat men in ‘45 blij was dat “alles” eindelijk weer normaal was. Na de oorlog kregen de mensen meer tijd voor hobbytuinieren en de normale gewone burger werd ook lid van de KNMTP. In de 50-er jaren heeft de maatschappij een moeilijke periode gehad. Weinig leden, geen bestuur en problemen om een richting te vinden. De gelden voor het lidmaatschap werden in die tijd nog met de fiets opgehaald. Jan Voortman , de toenmalige penningmeester en later erelid, heeft gezorgd dat de weinige leden die er waren, de bijdrage netjes aan hem betaalden. Hij is mede verantwoordelijk geweest voor het in stand houden van de afdeling en het opnieuw opzetten van een dagelijks bestuur. Dit was nog echt een mannenwereld. Echter, weinig mannen hadden toen tijd zich druk te maken over een vereniging. Mevrouw Prakke –Ten Houten uit Eibergen stelde haar huis beschikbaar voor de vergaderingen en adviseerde daarnaast ook het bestuur. Dit was allemaal niet officieel, zij was geen lid van het bestuur. Nee, nee, dat ging een stapje te ver voor de mannen. Nadat zij dit lange tijd had gedaan is zij uiteindelijk de eerste vrouwelijke voorzitter geworden van de maatschappij. Later is zij ook toegetreden tot het landelijk hoofdbestuur. Zij kreeg eens uit handen van de landelijke voorzitter bij een jubileum een stofdoek cadeau! Dat werd hem niet in dank afgenomen (en dat heeft hij geweten ook!). In 1968 is men begonnen met het vastleggen van het ledenbestand. In 1968 kwam ook Jan Brouwer in Neede wonen. Hij is vanaf 1970 betrokken geweest bij het bestuur van de KMTP. De “N” was inmiddels losgelaten.
Het voorzitterschap is door Mevrouw Prakke - Ten Houten in 1976 overgedragen aan Jan Brouwer. Jan Brouwer heeft aan de wieg gestaan van de viering van het 50-jarig jubileum. Het evenement heeft toen meer dan 12000 bezoekers getrokken. Een groot succes!

Inmiddels had de vereniging ca. 600 leden en was het blad Groei & Bloei een landelijk bekend blad. Na de eeuwwisseling heeft Groei & Bloei Neede eo haar naam gewijzigd in Groei & Bloei afdeling Berkelland / Haakbergen eo. Hieronder vallen ook de buitengebieden van Berkelland en Haaksbergen en het mooie plaatsje Diepenheim.
De afdeling bestaat inmiddels meer dan 85 jaar. Jan Brouwer (Ϯ 2021) is thans erelid en adviseerde, na zijn aftreden, lange tijd het nieuwe bestuur. Zo bleef de kennis en de geschiedenis van de maatschappij goed in stand!